Vill du göra skillnad för våra äldre, bidra till en ökad livskvalitet för dem som har byggt upp vårt samhälle? Vill du utbilda dig till undersköterska men samtidigt ha mer praktiska inslag i din utbildning? Då är Medlearns lärlingsutbildning till Undersköterska med inriktning äldreomsorg något för dig. Studera lärlingsutbildning via Komvux och få stora möjligheter att snabbt få jobb – för du behövs!

Undersköterska äldreomsorg passar dig som vill jobba med vård och omsorg av äldre. Med lärlingsupplägget kommer du ut i arbetslivet direkt. Du blir en i gänget på din lärlingsplats som vi ordnar åt dig och du lär dig det mesta om arbetslivet redan under din studietid. Du läser 70% av utbildningen på arbetsplatsen – tre dagar i veckan på arbetsplats och två dagar i skolan. Att jobba som undersköterska är meningsfullt och roligt. Du möter både kvinnor och män och du behöver kunna bemöta varje människa utifrån deras olika behov. Arbetsuppgifterna är varierande och kan exempelvis innebära att lägga om sår, personlig hygien, ledsagning, ge mat och medicin. Som utbildad kan du jobba inom hemtjänsten och på äldreboenden.

Sverige behöver fler undersköterskor

Behovet av undersköterskor i äldreomsorgen är stort. Kommuner, landsting och privata arbetsgivare över hela landet frågar efter utbildade undersköterskor. Som utbildad undersköterska har du alltså stora möjligheter att snabbt få jobb! Du har också möjlighet att vidareutbilda dig till andra yrken inom vården tex sjuksköterska.

Så ansöker du

Du ansöker till utbildningen via din hemkommun, via ansökningsknapparna. Observera att du till fördjupningen behöver göra en separat ansökan.

Ansök Sigtuna Ansök Sollentuna Ansök Solna Ansök Upplands Väsby

Medlearn Täby är medlem i Vårdnätet Vux Stockholm »

MedLearn - Utbildning - Arbetsmarknadsutbildningar

Vårdnätet Vux

Fakta

Utbildningsort: Täby

Utbildningstid: 60 veckor

Studieform: Du läser 70% av utbildningen på arbetsplatsen – tre dagar i veckan på arbetsplats och två dagar i skolan.

Kostnad: Kostnadsfri, CSN-berättigad.

Utbildningsform: Kommunal vuxenutbildning

Läs mer om skolan i Täby »

Kursplan, undersköterska inriktning äldreomsorg

Äldreomsorg

Kurser

Hälsopedagogik, 100p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Människors hälsa, hälsorelaterade levnadsvanor och olika hälsoeffekter ur ett miljöperspektiv, historiskt perspektiv och internationellt perspektiv samt ur sociala och kulturella aspekter.
– Olika former av folkhälsoarbete och hälsofrämjande arbetssätt på individ-, grupp- och samhällsnivå.
– Innebörden av ett salutogent förhållningssätt.
– Arbetets, arbetsmiljöns och fritidens påverkan på människors hälsa.
– Innebörden av inflytande, delaktighet och jämställdhet för människors hälsa.
– Frisk- och riskfaktorers påverkan på människors hälsa, till exempel motion, rekreation och kost, samt droger och stress.
– Kriser och krishantering.
– Lagar, mål, andra bestämmelser och överenskommelser för folkhälsoarbete på internationell, nationell och lokal nivå.
– Metoder för att analysera människors hälsotillstånd.
– Kritisk bearbetning av information från olika källor.
– Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Medicin 1, 150p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Människokroppens uppbyggnad och utveckling samt dess förmåga till ämnesomsättning, rörelse, retbarhet, skydd, försvar och fortplantning.
– Vanliga sjukdomar och deras orsaker, symtom och diagnoser, undersökningar, medicinska behandlingar samt vård och omsorg vid dessa sjukdomar.
– Vanliga läkemedel, deras verkningssätt, användningsområden och biverkningar samt lagar och andra bestämmelser som gäller för läkemedelsanvändning.
– Vanliga mikroorganismer och deras spridningsvägar.
– Första hjälpen vid skador och akuta sjukdomar samt hjärt-lungräddning.
– Samhällets hjälpinsatser vid krig och katastrofer.
– Brandsäkerhetsarbete som att upptäcka och åtgärda brandrisker samt agerande i händelse av brand.
– Medicinsk terminologi.

Etik och människans livsvillkor, 100p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Olika kulturer, deras uttryckssätt och kulturmönster samt kulturens betydelse för människors värderingar.
– Religiösa och icke-religiösa livsåskådningars människosyn.
– Kulturers och livsåskådningars påverkan på hälsa, ohälsa, funktionsnedsättning, livskvalitet, behandling, vård och omsorg samt liv och död.
– Normer, värderingar och ideal inom vård och omsorg.
– Etiska begrepp och riktlinjer som är centrala för vård- och omsorgsarbete samt värdekonflikter inom verksamhetsområdet, till exempel patienters och brukares rätt till självbestämmande i relation till personalens behov av en god arbetsmiljö och rätten till en värdig död.
– Hur sociala skillnader och generationsskillnader samt genusaspekter som rör till exempel rättvisa, sexualitet, normer och avvikelser, påverkar kommunikation med och bemötande av patienter och brukare.
– Det egna förhållningssättet och den egna rollen i mötet med patienter och brukare.

Psykiatri 1, 100p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Psykiatrins historiska utveckling vad gäller organisation, människosyn, kunskap, utveckling och användning av olika behandlingsformer samt behov av evidensbaserad kunskap.
– Förklaringsmodeller till att psykisk ohälsa uppstår. Hur individens fysiska, psykosociala och socioekonomiska situation samt könstillhörighet påverkar psykisk hälsa och ohälsa.
– Identifikation av psykiska hälsorisker och förebyggande av psykisk ohälsa.
– Orsak, symtom, skattningsinstrument, behandling, vård och omsorg, omvårdnad, återhämtning samt prevention vid vanliga psykiska funktionsnedsättningar.
– Professionell hållning, balanspunkter, överföring–motöverföring, närhet–distans, empati–sympati samt hållpunkter för ett bra samtal.

Psykologi 1, 50p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Psykologins historiska framväxt. I samband med det behandlas psykoanalysens och behaviorismens tidiga förklaringar av mänskliga beteenden, känslor och tankar.
– Kognitionspsykologi och dess tillämpningar: hur människan uppfattar och förstår sin omvärld och sig själv. I samband med det behandlas hur hjärnan tar emot och bearbetar information.
– Biologisk psykologi och dess tillämpningar: hur människan förstås utifrån fysiska förklaringar av tänkande, känslor och beteende.
– Socialpsykologi och dess tillämpningar: hur människan påverkas och formas tillsammans med andra utifrån de grupper och organisationer hon eller han tillhör.
– Verklighetsuppfattningar och självbilder. Hur de påverkas och formas.
– Psykisk hälsa och ohälsa med betoning på stress och stresshantering samt kriser och krishantering.

Specialpedagogik 1, 100p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Olika funktionsnedsättningar och hur de kan påverka människors liv, lärande och delaktighet i samhället.
– Anpassning av arbetssätt och innehåll i verksamheter till både individers och gruppers olika behov och erfarenheter samt till situationen.
– Specialpedagogiska insatser, arbetssätt och hjälpmedel i sociala och pedagogiska sammanhang.
– Människors olikheter, förutsättningar och möjligheter för lärande och delaktighet i olika situationer och aktiviteter.
– Innebörden av olika begrepp, till exempel funktionsnedsättning, funktionshinder, normalitet, avvikelse, diagnoser, inkludering, exkludering, tillgänglighet, delaktighet och likvärdighet.
– Kritisk bearbetning av information från olika källor.
– Planering, genomförande, utvärdering, uppföljning och dokumentation av olika insatser och aktiviteter på individ- och gruppnivå.
– Alternativa kompletterande kommunikationssätt och vilken funktion och betydelse de har för människors delaktighet.
– Interaktion och kommunikation i samarbete och möten med människor.

Vård och omsorgsarbete 1, 200p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Centrala begrepp, till exempel vård och omsorg, omvårdnad och socialt arbete.
– Hygien, till exempel att förebygga smitta och smittspridning genom rena rutiner.
– Det normala åldrandet, fysiskt, psykiskt och socialt.
– Etiskt förhållningssätt i hälso- och sjukvård samt socialtjänst.
– Hur man utför arbetsuppgifter på ett estetiskt sätt.
– Personlig vård, till exempel personlig hygien, munvård, kost och vätska, måltidssituation, vila och sömn, elimination och klädsel samt komplikationer vid långvarigt sängläge.
– Sociala och socialpedagogiska uppgifter, till exempel i form av samtal, kontakt och aktivering.
– Serviceuppgifter i hushållet, till exempel tvätthantering, städning, inköp, matlagning och livsmedelshantering.
– Medicintekniska uppgifter, till exempel blodtrycks- och pulskontroller, temperaturmätning, urinprov och enklare såromläggning.
– Administrativa uppgifter, till exempel beställning av sjukvårdsmaterial och schemaplanering.
– Arbetsställningar och förflyttningar.
– Sekretess i vård- och omsorgsarbetet.
– Tekniska och andra hjälpmedel.
– Datoranvändning och säker informationshantering.
– Kommunikation, bemötande, förhållningssätt, sinnesstimulering och samarbete. Estetik och kulturella yttringar i form av till exempel musik, dans, konst och litteratur.
– Den historiska utvecklingen inom verksamhetsområdet.

Vård och omsorgsarbete 2, 150p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Omvårdnads- och omsorgsprocessen samt teorier inom vård och omsorg.
– Vård och omsorg i livets slutskede.
– Rehabilitering och habilitering samt pedagogiskt förhållningssätt.
– Hälso- och sjukvårdsuppgifter, till exempel sondmatning, sugning av övre luftvägar, insulingivning och katetrisering samt hur dessa uppgifter ska delegeras.
– Vård och omsorg vid vanliga sjukdomar.
– Observation, behandlingar, kontroller och provtagning.
– Självbestämmande och integritet.
– Rapportering och dokumentation.
– Biståndsbedömning och vårdplanering.
– Den fysiska och psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.
– Lagar och andra bestämmelser som reglerar hälso- och sjukvård och socialtjänst samt personalens ansvar och skyldigheter.
– Hälso- och sjukvårdens och socialtjänstens organisation på riksnivå, regional nivå och lokal nivå.
– Socialtjänstens insatser för barn och ungdomar, familjer och äldre.

Svenska 1, eller Svenska som andra språk 1, 100p

– Muntlig framställning med fokus på mottagaranpassning. Faktorer som gör en muntlig presentation intressant och övertygande. Användning av presentationstekniska hjälpmedel som stöd för muntlig framställning. Olika sätt att lyssna och ge respons som är anpassad till kommunikationssituationen.
– Skriftlig framställning av texter för kommunikation, lärande och reflektion. Språkriktighet, dvs. vilka språkliga egenskaper och textegenskaper i övrigt som en text bör ha för att fungera väl i sitt sammanhang.
– Argumentationsteknik och skriftlig framställning av argumenterande text.
– Grunderna i den retoriska arbetsprocessen.
– Bearbetning, sammanfattning och kritisk granskning av text. Citat- och referatteknik. Grundläggande källkritik.
– Skönlitteratur, författad av såväl kvinnor som män, från olika tider och kulturer.
– Centrala motiv, berättarteknik och vanliga stildrag i fiktivt berättande, till exempel i skönlitteratur och teater samt i film och andra medier.
– Grundläggande språkliga begrepp som behövs för att på ett metodiskt och strukturerat sätt tala om och analysera språk och språklig variation samt diskutera språkriktighetsfrågor.
– Dialekter och språklig variation i talat och skrivet språk som hänger samman med till exempel ålder, kön och social bakgrund. Skillnader mellan formellt och informellt språkbruk samt attityder till olika former av språklig variation

Samhällskunskap 1a1, 50p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Demokrati och politiska system på lokal och nationell nivå samt inom EU. Internationella och nordiska samarbeten. Medborgarnas möjligheter att påverka politiska beslut på de olika nivåerna. Maktfördelning och påverkansmöjligheter i olika system och på olika nivåer utifrån olika demokratimodeller och den digitala teknikens möjligheter. Digitalisering och mediers innehåll samt nyhetsvärdering när det gäller frågor om demokrati och politik.
– De mänskliga rättigheterna; vilka de är, hur de förhåller sig till stat och individ och hur man kan utkräva sina individuella och kollektiva mänskliga rättigheter.
– Folkrätten i väpnade konflikter. Den internationella humanitära rätten och skyddet för civila i väpnade konflikter.
– Arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Arbetsmarknadens parter, deras olika roller och betydelse för samhällsutvecklingen. Digitaliseringens påverkan på arbetsmarknaden.
– Gruppers och individers identitet, relationer och sociala livsvillkor med utgångspunkt i att människor grupperas utifrån kategorier som skapar både gemenskap och utanförskap.
– Privatekonomi. Hushållets inkomster, utgifter, tillgångar och skulder. Konsumenträtt samt konsumtion i förhållande till behov och resurser. Hur privatekonomin påverkas av samhällsekonomiska förändringar.
– Källkritik. Metoder för att söka, kritiskt granska, värdera och bearbeta information från källor i digital och annan form.
– Presentation i olika former, till exempel debatter och debattinlägg.

Äldres hälsa och livskvalitet, 200p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Det normala fysiska, psykiska och sociala åldrandet och den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv.
– Vanliga sjukdomar vid åldrande samt behandlingar och läkemedelsanvändning vid dessa sjukdomar.
– Funktionsnedsättning och utvecklingsstörning vid åldrande.
– Vård och omsorg i livets slutskede och palliativ vårdfilosofi.
– Rehabilitering, funktionsbevarande omsorg och fysisk aktivitet för äldres välbefinnande.
– Åldrande och sexualitet.
– Den äldres estetiska och kulturella livsmiljö för sinnesstimulans och livskvalitet.
– Kroppsnära omsorg samt munhälsa och fothälsa.
– Äldres kost, näringsbehov och nutrition samt måltidsmiljö.
– Livskvalitet – instrument och skattningsskalor.
– Emotionell och social omsorg för meningsfull tillvaro och delaktighet i samhället.
– Prevention och säkerhet, till exempel i fråga om fallolyckor.
– Etiskt, pedagogiskt och empatiskt bemötande och förhållningssätt.
– Samarbete med vårdtagare och anhöriga för delaktighet.
– Kommunikation i svårare samtal och som pedagogiskt redskap.
– Frivilligorganisationers arbete för äldre och deras närstående.

Samhällsbaserad psykiatri, 100p

Ur det centrala innehållet från Skolverket.

– Det normala fysiska, psykiska och sociala åldrandet samt den åldrande människans behov ur ett socialt, kulturellt, mångkulturellt och existentiellt perspektiv.
– Demenssjukdomens olika faser samt specifika hjälpbehov i samband med dem.
– Demenssjukdomar, utredning, bedömning av minnesfunktioner, intellektuella och motoriska funktioner.
– Specifik vård och omsorg samt läkemedelsanvändning vid demenssjukdom.
– Vård och omsorg i livets slutskede och palliativ vårdfilosofi.
– Funktionsbevarande omsorg och kognitiva hjälpmedel vid demenssjukdom.
– Dokumentation och levnadsberättelse.
– Demenssjukas kost, nutrition och måltidsmiljö.
– Kroppsnära omsorg samt munhälsa och fothälsa.
– Prevention och säkerhet, till exempel hur man förebygger fallolyckor.
– Bibehållande av den äldres integritet, värdighet, autonomi och delaktighet vid demenssjukdom.
– Etiska dilemman vid vård av demenssjuka.
– Kommunikation i svårare samtal och som pedagogiskt verktyg.
– Pedagogiskt, empatiskt och etiskt förhållningssätt samt bemötande och samarbete med andra.
– Närståendestöd vid demenssjukdom, teamarbete och intresseorganisationer.
– Lagar och andra bestämmelser inom området relaterade till det dagliga arbetet.

Vård och omsorg specialisering, 100p
Översätt »